Thursday, August 25, 2011

MENGENALI AYAT SONGSANG BAHASA MELAYU

Nawi bin Ismail


Sebagai guru yang barangkali dianggap berpengalaman dalam pengajaran dan pemelajaran (p & p) Bahasa Melayu (BM), penulis kerap diajukan kemusykilan tatabahasa oleh rakan-rakan guru. Kebiasaannya, pertanyaan sedemikian lebih banyak timbul menjelang peperiksaan. Baru-baru ini beberapa orang guru dan pelajar telah mengemukakan pertanyaan seperti yang berikut.





· Boleh atau tidak ayat dimulakan dengan “untuk”, “ dengan” dan “sambil”?


· Dahulu, ayat tidak boleh dimulakan dengan “untuk”, “dengan”, dan “sambil”.


Sekarang dah boleh ke?


· Cikgu saya menyatakan bahawa ayat tidak boleh dimulakan dengan “untuk” atau “dengan” tetapi ada pula guru yang kata boleh. Yang mana betul?



Perkara asas dalam ketiga-tiga soalan di atas hampir sama. Soalan tersebut secara tidak langsung memberikan gambaran tentang kekeliruan pengguna bahasa Melayu tentang ayat. Akibatnya, ada yang menyatakan bahawa tatabahasa bahasa Melayu selalu berubah. Makalah ini akan memberikan penjelasan tentang kemusykilan tersebut agar pembaca tidak lagi keliru dan tidak membuat andaian yang bukan-bukan tentang tatabahasa bahasa Melayu.

Mengikut buku Tatabahasa Dewan, ayat boleh terbentuk dalam susunan biasa dan boleh juga dalam susunan songsang. Dalam susunan songsang, unsur-unsur dalam konstituen predikat yang biasanya hadir selepas subjek dipindahkan ke hadapan subjek. Sila baca ayat yang berikut.



1. Baju kurung itu untuk ibu saya. 2. Mereka perlu berusaha untuk cemerlang.


Ayat di atas dibina dalam susunan biasa, iaitu subjek mendahului predikat. Sekiranya disongsangkan, terhasillah ayat yang berikut.



1.a Untuk ibu saya baju kurung itu. 2.a Untuk cemerlang mereka perlu berusaha.



Bukankah ayat seperti 1.a dan 2.a sudah lumrah digunakan dalam bahasa Melayu? Bacalah ayat yang berikut dan telitilah binaan ayat tersebut apabila disongsangkan.




Bil.



Susunan biasa



Susunan songsang



1.


2.



3.



4.



5.



6.



7.



8.



Pelajar itu sungguh berdisiplin.


Bungkusan itu daripada bapa Ali.



Nasib pemuda itu amat malang.



Encik Malek dari tanah seberang.



Pengetua masih belum tiba.



Mereka akan ke luar negara.



Datuk sedang membaca akhbar.



Saya berpegang pada janjinya.



Sungguh berdisiplin pelajar itu


Daripada bapa Ali bungkusan itu.



Amat malang nasib pemuda itu.



Dari tanah seberang Encik Malek.



Masih belum tiba pengetua.



Akan ke luar negara mereka.



Sedang membaca akhbar datuk.



Pada janjinya saya berpegang.




Walaupun ada antara ayat seperti ayat 1 hingga 8 di atas jarang digunakan oleh sesetengah pengguna bahasa Melayu, tidaklah bermakna struktur ayat itu salah.


Dalam bahasa Melayu, pelajar juga mempelajari ayat majmuk gabungan, ayat majmuk pancangan dan ayat majmuk campuran. Ayat majmuk pancangan terbahagi kepada tiga, iaitu ayat majmuk pancangan relatif (ayat relatif), ayat majmuk pancangan komplemen (ayat komplemen) dan ayat majmuk pancangan keterangan (ayat keterangan). Contoh ayat relatif adalah seperti yang berikut.



9. Ali membaca buku yang baru dibelinya. 10. Mereka bersembunyi di tempat yang kotor itu.



Kedua-dua ayat tersebut menggunakan kata hubung relatif yang. Dalam bahasa Melayu, perkataan yang bukan sahaja digunakan sebagai penanda relatif tetapi digunakan juga sebagai pengganti nama yang digugurkan daripada frasa nama + yang.



11. Buku yang tebal itu buku kawan saya. 12. Mereka yang rajin belajar akan cemerlang.





Dalam ayat 11 dan 12 “buku” dan “mereka” boleh digugurkan untuk membentuk ayat yang berikut.



11.a Yang tebal itu buku kawan saya. 12.a Yang rajin belajar akan cemerlang.



Ayat komplemen menggunakan kata hubung bahawa dan untuk seperti yang berikut.



13. Pengetua menyatakan bahawa bangunan itu akan dirobohkan.


14. Bahawa bangunan itu akan dirobohkan tidak benar.



15. Untuk kami memenangi peraduan itu agak sukar.



16. Agak sukar untuk kami memenangi peraduan itu.



Selain itu, terdapat sembilan jenis ayat keterangan seperti dalam contoh yang berikut.



17. Pelajar itu cemerlang kerana dia tekun belajar. (musabab)



18. Budak-budak itu bersorak sehingga suaranya serak. (akibat)



19. Razali akan ke universiti sekiranya mendapat tawaran. (syarat)



20. Pelajar belum tiba ketika bumbung dewan itu runtuh. (waktu)



21. Seman masih belajar walaupun sudah berumur. (pertentangan)



22. Rakyat bersatu supaya keamanan negara terjamin. (harapan)



23. Pelancong ke pulau itu dengan menaiki bot laju. (cara)



24. Dewan itu dibina untuk kegunaan penduduk kampung. (tujuan)



25. Pendatang itu kebingungan bagai rusa masuk kampung. (perbandingan)



Ayat di atas dapat ditulis mengikut susunan songsang, seperti yang berikut.



17.a Kerana dia tekun belajar, pelajar itu cemerlang.


18.a Sehingga suaranya serak, budak-budak itu bersorak.



19.a Sekiranya mendapat tawaran, Razali akan ke universiti.



20.a Ketika bumbung dewan itu runtuh, pelajar belum tiba.



21.a Walaupun sudah berumur, Seman masih belajar.



22.a Supaya keamanan negara terjamin, rakyat bersatu.



23.a Dengan menaiki bot laju, pelancong ke pulau itu.



24.a Untuk kegunaan penduduk kampung, dewan itu dibina.



25.a Bagai rusa masuk kampung, pendatang itu kebingungan.



Setelah membaca dan memahami bentuk ayat di atas, sila bina ayat yang berikut mengikut susunan songsang.



26. Suraya menyanyi sambil menari.


27. Kakak memotong daging dengan pisau tajam.



28. Pelajar itu ke sekolah dengan mengayuh basikal.



29. Orang tua itu menaiki tangga rumahnya dengan berhati-hati.



30. Salmah menyampaikan pidatonya dengan suara yang lantang




Berdasarkan penjelasan ini, nyatalah bahawa bentuk ayat di atas banyak digunakan dan tidak menyalahi


tatabahasa bahasa Melayu. Apabila perkara ini dikemukakan kepada guru, terdapat juga guru yang mengakui bahawa


ayat-ayat sedemikian tidak menyalahi tatabahasa tetapi penggunaannya tidak digalakkan kerana dikatakan kurang


menarik. Alasan tersebut tidak boleh digunakan dalam konteks ini. Dengan hal yang demikian, amatlah tidak wajar


sekiranya ayat songsang disalahkan kerana ayat-ayat tersebut tetap menepati binaan ayat bahasa Melayu.



Terdapat juga pengguna bahasa Melayu yang tersilap menerima penjelasan daripada pihak-pihak tertentu tentang


kesalahan ayat, seperti yang berikut.



31.* Kepada pemenang peraduan mengarang diminta untuk melaporkan diri kepada pihak urus setia.



32.* Bagi mengatasi masalah itu memerlukan sokongan daripada semua pihak.




33.* Dengan mengemukakan berbagai-bagai sijil semasa temu duga masih gagal mendapat pekerjaan.



34.* Tatkala hujan turun dengan lebatnya pada petang itu.



35.* Untuk menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh pendatang asing di tempat itu.



Ayat 31 hingga 35 memang tidak tepat dan ada yang menyatakan bahawa ketidaktepatan itu disebabkan


oleh penggunaan kepada, bagi, dengan, tatkala, dan untuk di awal ayat. Sebenarnya, bentuk itu salah


kerana tidak lengkap sama ada tiada subjek atau berupa keterangan semata-mata. Bentuk itu hendaklah


dibetulkan seperti yang berikut.


31.a Kepada pemenang peraduan mengarang, mereka diminta untuk melaporkan diri kepada pihak urus


setia.



32.a Bagi mengatasi masalah itu, pihak kerajaan memerlukan sokongan daripada semua pihak.



33.a Dengan mengemukakan berbagai-bagai sijil semasa temu duga, Roslan masih gagal mendapat


pekerjaan.



34.a Tatkala hujan turun dengan lebatnya pada petang itu, ribut petir berlaku.



35.a Untuk menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh pendatang asing di tempat itu, beberapa


tindakan diambil.



Rujukilah buku tatabahasa untuk mendapat penjelasan lanjut tentang ayat songsang. Sekiranya timbul masalah, berbincanglah dengan mereka yang berpengetahuan.


Bahan diperoleh daripada Tn Hj Nawi Ismail

1 comment:

  1. salam cikgu
    macam mane nak bezakan kata kerja transitif
    dgn kata kerja tak transitif??

    ReplyDelete