Item Bahagian A – Esei
Februari 2010
Punca Masalah Disiplin Pelajar
- Kelalaian/ kecuaian ibu bapa semasa menjalankan tanggungjawab terhadap anak-anak.
-Kurang memberi perhatian
-kurang memberi bimbingan
-kurang memberi kasih sayang
-terlalu memberi kebebasan
-terlalu memanjakan anak dengan cara yang salah
-terlalu mempercayai anak-anak.
-terlalu menyebelahi anak-anak untuk menutup kelemahan ibu bapa
2. Kurang didikan agama baik secara formal mahupun tidak formal dan gagal
menghayati dan mengamalkan didikan agama.
- pegangan agama yang rapuh dalam ahli keluarga
– nilai murni yang dituntut oleh agama bukan keutamaan sesetengah keluarga dan masyarakat
– sikap yang bertentangan dengan ajaran agama menjadi satu kebiasaan. Contohnya, pelajar yang
biasa bersikap biadap terhada ibu bapa biadap juga kepada guru.
- tidak belajar agama seperti mengaji al Quran, kelas fardu ain, dan lain-lain.
- tidak mengamalkan ajaran dan tuntutan agama seperti solat, puasa, dan sebagainya.
- berani langgar larangan Tuhan tentu juga berani langgar peraturan sekolah dan
undang-undang negara.
- kesannya pelajar gagal membezakan perbuatan yang ditegah agama dengan yang
dituntut agama. Contohnya, mereka tidak tahu bahawa vandalisme berdosa dilakukan.
3. Pengaruh rakan sebaya
-terikut-ikut dengan kemahuan kumpulan rakan sebaya
-tidak pandai/salah memilih rakan dan identiti diri
-sikap inkuiri yang terlalu tinggi menggalakkan pelajar mencuba sesuatu yang salah
-amalan gaya hidup tidak sihat golongan remaja seperti hedonisme dan hooliganisme.
4. Kelemahan pihak sekolah
-pentadbir terutama pengetua tidak tegas, terlalu takut kepada gertakan ibu bapa dan
pelajar.
-guru HEM dan Guru Disiplin yang gagal berfungsi – takut ambil tindakan tegas,
terlalu bertolak ansur, tidak dapat sokongan pengetua, tidak dapat sokongan rakan
sejawat, tidak dapat sokongan masyarakat sekitar.
- kaunselor gagal menjalankan tanggungjawab merawat emosi pelajar
- sekolah gagal mengesan masalah disiplin pada peringkat awal, misalnya gagal
mengenal pasti pelajar hard-core.
- PIBG dan sekolah tidak seiringan dalam usaha menangani disiplin pelajar.
-campurtangan ahli politik dalam urusan disiplin melemahkan semangat pengetua dan
guru.
No comments:
Post a Comment