Wednesday, May 9, 2012

Keganasan Rumah Tangga




1. Post Psychology History - sejarah penderaan dan keganasan rumah tangga yang dialami golongan yang melakukan keganasan itu - balas dendam - sakit mental. 

2.Tekanan emosi/gangguan emosi - boleh mengubah personaliti - baik jadi jahat, pendiam jadi agresif dll. - lepaskan tekanan pada isi rumah dan harta benda - boleh melarat jika tekanan tidak diredakan - contoh tekanan - kerja, kewangan/ekonomi, cinta, pelajaran dsb. 

3. Hubungan rumah tangga yang kurang bahagia - selalu krisis dan konflik - taraf berbeza, cinta tiga segi, hasutan orang ketiga, cemburu buta, kahwin paksa/terpaksa - perkahwinan bukan berdasarkan agama dan kasih sayang boleh mencetuskan keganasan rumah tangga. 

4. Suami/isteri terlibat dengan gaya hidup tidak sihat - aktiviti tidak bermoral - judi, arak, pelacuran, kekasih gelap, dadah - selalu hilang pertimbangan akibat kesan aktiviti buruk itu - contoh mabuk - pukul isteri/suami/anak/isi rumah lain. 

5.Keengganan memmbuat laporan- mangsa dan masyarakat tidak lapor keganasan - ada sebab tertentu - cth. sayang dengan rumah tangga, takut, faktor anak-anak, ( bagi masyarakat pula- tidak mahu campur, takut, banyak kerenah birokrasi yang memakan masa dan wang mereka) 
Pendera akan terus mendera. 

No comments:

Post a Comment