Wednesday, November 4, 2009

Punca Kemalangan Maut dan Langkah untuk Mengatasinya

Punca

1. Sikap pengguna jalan raya baik pemandu kereta, penunggang motosikal mahupun pejalan kaki.
- pengguna jalan raya di Malaysia sering menunjukkan sikap tidak takut terlibat dengan
kemalangan maut --- seolah-olah yakin mereka tidak akan terlibat dalam kemalangan.
- mereka langgar banyak peraturan jalan raya yang serius dan berpotensi menyebabkan
kemalangan maut.
-Misalnya memandu kenderaan dengan laju, mabuk semasa memandu, melanggar isyarat
lampu trafik, memotong kenderaan di garisan berkembar,tidak mempunyai lesen
memandu, dan memandu secara melulu.
- segelintir pemandu/pengguna jalan raya mempunyai keperibadian yang buruk, seperti
panas baran, tidak bertimbang rasa, berlagak dan ego.

2. Kenderaan yang digunakan tidak berada dalam kondisi yang baik kerana tidak diselenggara.
- banyak peralatan tidak berfungsi, seperti tayar botak, brek haus
- tidak dihantar pemeriksaan yang telah dijadualkan ke PUSPAKOM
- tidak hantar servis ke bengkel-bengkel bertauliah atau tidak servis langsung

3. Keadaan jalan raya tidak selamat daripada pelbagai aspek.
- struktur jalan yang berbelok-belok menyebabkan kenderaan terbabas/sukar dikawal
- struktur cerun jalan yang curam, meninggikan risiko kerosakan brek
- jalan yang lebar dan lurus pula meningkatkan kecenderungan pemandu memandu
dengan laju
- banyak kemalangan maut berlaku di kawasan jalan mutu pembinaannya rendah, cth,
Lebuhraya Timur Barat, dikatakan kurang berkualiti kerana terdapat banyak kawasan
jalan yang beralun ---banyak kemalangan maut direkodkan di kawasan itu.

Cadangan/Langkah Mengatasi

4. Memerperkenalkan Undang-undang Baharu dan Menguatkuasakan Undang-Undang Jalan Raya sedia ada dengan lebih tegas.
- Akta Pengangkutan Jalan 1997, perlu dipinda supaya hukuman lebih berat dikenakan
kepada pesalah trafik yang melibatkan kematian - penjara maksimum 5 tahun tidak
sesuai lagi - harus penjara 10 tahun mandatori.
- ' Corporal Punishment' atau deraan seperti hukuman rotan mandatori mesti
diperkenalkan.
- Ketatkan syarat pemilikan lesen memandu dan tingkatkan syarat umur memiliki lesen
memandu kepada 21 thn kerana banyak kemalangan mautn melibatkan golongan
berumur belasan tahun.
- ops sikap yang didapati berkesan pada tahun 2008 menurunkan jumlah kemalangan
maut perlu diteruskan - jadikan ops sikap, aktiviti trafik sepanjang masa.

5. Memperkenalkan dasar baharu berkaitan pengangkutan jalan raya.
- Meningkatkan standard/ piawai spesifikasi ciri keselamatan kenderaan bagi semua
kenderaan baharu dan kenderaan berusia 5 tahun.
- Tahap piawai keselamatan Eropah mesti diaplikasi seperti mewajibkan beg udara, brek
dengan sistem ABS,EBD, BA dsb.
- Dasar melupuskan kenderaan berusia lebih 15 tahun seperti yang diamalkan
kebanyakan negara maju spt AS, Britain, Jepun, dan Perancis perlu dilaksanakan di
negara ini.
- Dasar mewajibkan kenderaan berusia 10 tahun menjalani pemeriksaan PUSPAKOM
perlulah disokong kerana itu merupakan mekanisma yang baik untuk mengubah sikap
pemilik kenderaan tentang aktiviti penyelenggaraan kenderaan.

6. Kempen
- meneruskan kempen keselamatan jalan raya sedia ada dengan pengisian baharu - iklan
keselamatan dan kemalangan maut yang lebih realistik dan berkesan perlu disiarkan.
- menyiarkan lebih banyak propaganda tentang sikap buruk pemandu dan mencipta slogan-
\slogan baharu tentang kepentingan berhemah di jalan raya.
- adakan karnival permotoran yang diisi dengan program mendidik pengguna tentang
keselamatan jalan raya,ceramah, pertandingan keselamatan jalan raya, pameran dll.
- gunakan saluran media untuk sampaikan propaganda dan slogan-slogan secara berterusan,
menarik dan jelas.
- kempen boleh mempengaruhi pengguna supaya sedar akan kesan buruk kemalangan
maut.





No comments:

Post a Comment