Thursday, March 31, 2011

Kesan Buruk Peperangan Kepada Negara dan Rakyat yang Terlibat



1. Rakyat di sesebuah negara yang berperang akan diancam kematian - peperangan menyebabkan banyak nyawa orang awam melayang baik yang dewasa, kanak-kanak, mahupun warga tua - ramai juga akan mengalami kecacatan akibat kecedaraan semasa perang - banyak juga yang mati akibat penyakit yang begitu mudah merebak semasa peperangan berlaku.

2. Kemusnahan besar harta benda persendirian dan awam - rosak - runtuh - terbakar - kerugian mencecah angka berbilion-bilion dolar Amerika.

3. Peningkatan pelbagai masalah sosial - gejala depresi/ tekanan perasaan / traumatism meningkat- terutama dalam kalangan kanak-kanak - menjejaskan pembangunan sumber manusia pada masa depan - masalah lain peningkatan jenayah ,cth rogol,curi - rakyat sentiasa berada dalam ketakutan - banyak kegiatan harian akan terjejas.

4. Pembangunan sektor pendidikan terancam - kadar keciciran akan meningkat kerana sekolah terpaksa ditutup - pendidikan tinggi terganggu - universiti tutup juga - paling terjejas golongan kanank-kanak jika perang berpanjangan - kerana prasarana pendidikan tidak dapat disediakan.

5.Menjejaskan banyak sektor ekonomi - perindustrian - pertanian - pelancongan - perkhidmatan - perdagangan - menimbulkan krisi ekonomi seperti inflasi dan pengangguran.

6. Krisis makanan dan kesihatan akan dialami oleh rakyat negara yang terlibat - kurang bahan makanan dan bekalan ubat-ubatan - kebuluran dan penularan penyakit berlaku - taraf kesihatan merosot - ramai dapat penyakit akibat kurang zat - cth zaman Jepun di Malaya pada tahun 1941-1945.

6 comments: