Monday, January 10, 2011

Kesan Penyiaran Telefilem dari Luar Negara di TV Malaysia.






Pendahuluan

Telefilem - Telefilem merupakan sejenis karya cereka seperti filem juga tetapi ia khusus untuk tayangan di televisyen sahaja. Medium penggambaran telefilem pula biasanya menggunakan format video yang kemudiannya boleh dipindahkan ke bentuk filem sekiranya perlu ditayangkan di pawagam. Dari aspek penceritaan pula, telefilem kadang kala mengatasi filem cereka hanya kerana satu kelebihan iaitu kurangnya halangan dalam penceritaan di mana kepelbagaian skrip boleh dilhasilkan hasil daripada kurangnya tekanan untuk menarik penonton mengunjungi pawagam. Antara kelebihan lain telefilem berbanding filem cereka adalah kos pembikinannya yang sedikit serta kurangnya bebanan tugas disebabkan saiz penerbitan yang kecil.

Contoh telefilem yang disiarkan di TV Malaysia baik siaran berbayar atau tidak berbayar - Cinta Kirana (Indonesia), Ugly Betty(Colombia), Winter Sonata(Korea), Women of Steel(Hong Kong), dan banyak lagi.

Telefilem mendapat sambutan hangat kerana jalan cerita, pelakonnya, ditayang dalam bentuk episod, sentiasa diulang tayang, dan sebagainya.

Kehendak Soalan-
kebaikan dan keburukan telefilem apabila disiarkan dan ditonton oleh pelbagai lapisan masyarakat di negara ini.


Isi/Kebaikan

1. Penonton mempunyai banyak pilihan. Boleh memilih telefilem yang sesuai dengan selera mereka, spt sama ada drama keluarga, aksi, seram, komedi atau sebagainya.

2. Penonton mendapat pelbagai pengetahuan dari beberapa aspek seperti budaya, geografi, sejarah dan lain-lain tentang sesuatu masyarakat dan negaranya, seperti yang dipaparkan dalam telefilem tersebut. Contohnya, bahasa, pakaian, makanan, cara pergaulan, tempat menarik, cuaca, dll.

3. Mewujudkan persaingan yang sihat antara penerbit - lebih banyak telefilem bermutu dihasilkan oleh penerbit tempatan - kesan ini dapat dilihat dengan kemunculan telefilem tempatan yang berkembang dan semakin bermutu, contoh yang dapat sambutan, Adam Maya, Wira Padang Pasir, Dia Atillia, Tiramisu, dll.

Jika anda ada idea yang lain, mari kongsi bersama-sama, dan saya akan beri penilaian. Cepat!











No comments:

Post a Comment