Thursday, July 15, 2010

Perkara yang Perlu Dialih

Bil.

Perkara

Contoh

Jawapan

1

keterangan tempat

di sini, di tempat ini

di situ, di tempat itu

2

keterangan masa

kini, sekarang, ketika ini, pada masa ini, semalam, esok, kelmarin, lusa, tulat, tadi

ketika itu, pada masa itu, hari sebelumnya, dua hari sebelumnya, hari berikutnya, dua hari berikutnya, tiga hari berikutnya, sebelum waktu itu

3

Kata ganti nama diri

saya, aku, kami

dia, mereka, atau nama watak yang berkenaan

4

pertanyaan

mengapa, bila, bagaimana, berapa harga, apa, di mana, ke mana


sebab, masa, cara, harga, teknik, jumlah , bilangankaedah,langkah,destinasi, lokasi, arah tujuan, perkara, tempat, kawasan,orang, pemilik

5

kata singkat

nak, tak, tapi, mau, saja,

hendak, tidak, tetapi, mahu, sahaja


Contoh:

KHIR : Siapa pancing ikan ini?

JWP : Khir ingin tahu orang yang telah memancing ikan itu.


KHIR : Siapa ada telefon bimbit dalam kelas ini?

JWP : Khir menanyakan pelajar-pelajarnya sama ada di dalam kelas itu ada orang memiliki telefon bimbit

atau tidak.


KHIR : Ke mana awak nak pergi Jusoh sekarang?

JWP : Ingin tahu destinasi/ arah tujuan Jusoh pada waktu itu.


KHIR : Di mana awak jumpa emas ini, Nawi?

JWP : Khir ingin tahu lokasi Nawi menemui emas itu.


KHIR : Bagaimana saya nak masak nasi dagang?

JWP : Khir ingin tahu cara untuk memasak nasi dagang.


KHIR : Cit...saya tak percaya.

JWP : Khir berdecit. Dia mengatakan bahawa dia tidak percaya.


KHIR : Tadi saya jumpa hantu Pak Mat.

JWP : Khir memberitahu Pak Mat bahawa dia berjumpa hantu sebelum itu/ sebelum berjumpa Pak Mat.



BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment