Thursday, February 24, 2011

Mengapa Masyarakat Semakin Hilang Nilai Murni

Penyataan Isu
Cepat marah, bercakap bohong, kurang ajar, dan biadap merupakan sebahagian kecil nilai buruk yang banyak diamalkan oleh sesetengah anggota masyarakat kita. Nilai buruk ini menggantikan nilai murni, seperti sabar, beradap, sopan-santun, jujur dan amanah, dan sebagainya yang dahulunya menjadi amalan hidup mayarakat. Nilai murni yang semakin tidak diamalkan ini telah menyebabkan pelbagai masalah sosial berlaku dan semakin meningkat jumlah dalam masyarakat, misalnya jenayah, penipuan, buang bayi, penagihan dadah, pergaulan bebas, seks bebas, dan sebagainya. Masalah kekurangan nilai murni bertambah serius pada masa ini kerana masalah ini telah menular dalam pelbagai peringkat masyarakat baik yang tua mahupun yang muda. Masalah ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor.
PUNCA MASALAH
1. Keruntuhan institusi keluarga
Banyak keluarga porak-peranda, pecah-belah, dan mengalami krisis pada hari ini- kes perceraian dan masalah rumah tangga yang dirujuk ke mahkamah meningkat - gagal memenuhi tanggungjawab sebagai role-model pengamalan dan penghayatan nialai murni - banyak nilai buruk diamalkan dalam sesebuah institusi keluarga yang mengalami keruntuhan - bercakap kasar, biadap, pemarah, berbohong - perkara lumrah dalam keluarga yang tidak bahagia.

2. Menjauhi ajaran dan nilai agama
Semakin banyak anggota masyarakat memandang remeh ajaran dan nilai agama - agama dianggap penghalang untuk mencapai kemodenan, kemewahan, keseronokan, dan kebebasan.
Masyarakat yang tidak mempedulikan ajaran agama mempunyai jiwa dan akhlak yang rosak.
Sudah tentu masyarakat begini semakin hilang nilai murninya.

3. Budaya hidup materialistik yangsemakin tebal turut menjadi punca masyarakat semakin kurang mengamalkan nilai murni - semua cara boleh dilakukan untuk mencapai cita-cita materialistik mereka hatta menipu, pecah amanah, membunuh, dan sebagainya.

4. Budaya individualistik yang semakin tebal - kepentingan diri sendiri lebih mustahak orang lain jangan ambil pusing - prinsip orang individualistik begini sudah lumrah - ini mencetuskan budaya kurang ajar, biadap, khianat, dan sebagainya

No comments:

Post a Comment