Thursday, February 10, 2011

Punca Bunuh Diri



1. Tekanan emosi - berlaku kemurungan yang menyebabkan akhirnya orang terbabit berhalusinasi - bunuh diri dianggap penyelesaian kepada tekanan berat yang ditanggung - psikologi yang tidak mantap ini mungkin berpunca daripada masalah peribadi seperti putus cinta, terlibat dengan masalah kewangan, konflik keluarga, bebanan kerja, dan sebagainya.

2. Pengaruh dadah dan alkohol - khayal dan berhalusinasi - penyanyi utama kumpulan heavy metal terkenal dunia Dio dikatakan membunuh diri kerana pengambilan dadah. Mendiang dikatakan terjun daripada sebuah bangunan kerana dipergaruhi lirik lagunya selepas mengambil heroin.

3. Kurang didikan dan pegangan agama - tidak tahu hukum membunuh diri - tiada ketenangan jiwa meyebabkan mudah mengalami kemurungan dan tekanan - gagalm menyelesaikan masalah melalui pendekatan agama kerana diri mereka terlalu jauh daripada ajaran agama itu sendiri. Tiada benteng yang menghalang mereka, sebaliknya hidup dan mati mereka berpandukan akal dan hawa nafsu. Oleh itu, bunuh diri menepati logik akal dan nafsu.

4. Pengaruh media massa - banyak menyiarkan dan mensensasikan berita tentang bunuh diri - filem dan drama baik tempatan mahupun luar negara tonjolkan bunuh diri sebagai penyelesaian, cth, CSI, filem Tamil dan Hong Kong,dll. - internet memang banyak gambar dan cerita temntang bunuh diri - mereka yang tertekan boleh terpengaruh dengan berita dan gambar bunuh diri yang disensasikan.

No comments:

Post a Comment