Monday, February 14, 2011

Punca Kemalangan Motosikal

1. Ramai penunggang motosikal tidak ada lesen menunggang motosikal - hal ini menyebabkan mereka tidak tahu cara-cara menunggang motosikal yang betul - tidak pernah mengikuti kursus yang diwajibkan kepada pemohon lesen kenderaan - mereka juga tidak tahu peraturan dan undang-undang jalan raya - banyak terdiri daripada warga emas, pelajar sekolah, dan suri rumah.

2. Sikap penunggang motosikal yang cuai dan mengabaikan keselamatan diri - bawa penumpang atau muatan berlebihan dengan cara yang berbahaya, tidak menyelenggara motosikal seperti gagal membaiki kerosakan brek dan lampu isyarat, - semua ini menyebabkan motosikal tidak dapat dikendalikan dengan baik dan mengakibatkan nahas berlaku.

3. Saiz motosikal yang kecil mendedahkan penunggang kepada bahaya kemalangan dengan kenderaan lebih besar - baik mereka berhati-hati dan berhemah, sedikit kecuaian pemandu kenderaan besar yang lain akan menyebabkan penunggang motosikal menjadi mangsa.
Contohnya, ramai penunggang motosikal dilanggar kenderaan lain yang terbabas atau yang gagal berhenti di lampu isyarat.

4. Berlumba dan merempit - memecut motosikal dengan kelajuan tinggi yang menyebabkan motosikal gagal diberhentikan apabila ada kecemasan , - menunggang dengan gaya ala stunman yang menyebabkan motosikal sukar dikawal.

No comments:

Post a Comment