Wednesday, February 9, 2011

Penyebab Banjir



1. Perubahan cuaca - musim monsun membawa kapasiti hujan yang amat tinggi - wujud pula taufan yang membawa hujan lebat - tempoh hujan semakin lama ( 48 jam sudah menjadi tempoh hujan yang biasa pada musim tengkujuh/monsun) - mnsun barat daya dan monsun timur laut - biasa membawa hujan lebat berterusan yang boleh menyebabkan banjir berlaku.

2 Sungai cetek - banyak sungai menghadapi masalah untuk menampung kapasiti hujan yang luar biasa - mendapan lumpur akibat hakisan tebing sungai dan hakisan tanah hutan yang digondolkan mencetekkan sungai - aliran sungai pula perlahan atau langsung tersekat kerana tersekat oleh sampah sarap,sisa pembalakan, dll. Sungai di negara ita juga semakin sempit kerana ditambak tebingnya demi kegiatan manusia seperti perumahan dan kegiatan riadah

3. Banyak kawasan permukaan bumi sudah tidak dapat menampung air hujan - terlalu banyak kawasan tadahan hujan dijadikan kawasan pembangunan ( industri dan petempatan), lebuh raya dan sebagainya - lebih banyak air hujan akan masuk ke dalam sistem saliran seperti longkang, parit dan sungai- air melimpah menyebabkan kawasan rendah mengalami banjir.

4. Sistem saliran dan perparitan serta pengurusan empangan tidak bagus/idak sempurna/ ada kelemahan - parit longkang sungai tak diselenggara supaya sentiasa dalam, bersih dan mengar deras. Pihak pengurusan empangan tak peka dengan sistem saliran - melepaskan air pada masa air di kawasan rendah sudah penuh - air sepatutnya dilepaskan sebelum banjir.

No comments:

Post a Comment